Rola i zadania asystenta rodziny
Dla dobra dzieci, które potrzebują szczególnej ochrony i pomocy ze strony dorosłych, środowiska rodzinnego, atmosfery szczęścia, miłości i zrozumienia, w trosce o ich harmonijny rozwój i przyszłą samodzielność życiową, dla zapewnienia ochrony przysługujących im praw i wolności,
dla dobra rodziny, która jest podstawową komórką społeczeństwa oraz naturalnym środowiskiem rozwoju, i dobra wszystkich jej członków, a w szczególności dzieci,
w przekonaniu, że skuteczna pomoc dla rodziny przeżywającej trudności w opiekowaniu się i wychowywaniu dzieci oraz skuteczna ochrona dzieci i pomoc dla nich może być osiągnięta przez współpracę wszystkich osób, instytucji i organizacji pracujących z dziećmi i rodzicami — ustanowiono ponizsze przepisy.
Podstawy prawne działań asystenta rodziny zostały wprowadzone Ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 r.
Zgodnie z art.15 ww. ustawy do zadań asystenta rodziny należy w szczególności:
1) opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i konsultacji z pracownikiem socjalnym,
2) opracowanie planu pracy z rodziną,
3) udzielenie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego,
4) udzielenie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych,psychologicznych, problemów wychowawczych z dziećmi,
5) wspieranie aktywności społecznej rodzin,
6)motywowanie członków rodziny do podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
7) udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej,
8) motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców,
9) udzielanie wsparcia dzieciom,
10) podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin,
11) prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci,
12) prowadzenie dokumentacji,
13) dokonywanie okresowe ocenyj sytuacji rodziny,
14) monitorowania funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną,
15) współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej oraz osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny,
16) współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą.
Asystentem rodziny może być osoba, która posiada:
a) wykształcenie wyższe na kierunku pedagogika, psychologia, socjologia, nauki o rodzinie lub praca socjalna,
b)wykształcenie wyższe na dowolnym kierunku uzupełnione szkoleniem z zakresu pracy z dziećmi lub rodziną, studiami podyplomowymi obejmującymi zakres programowy szkolenia określony na podstawie ust.3 i udokumentuje co najmniej roczny staż pracy z dziećmi lub rodziną,
c) wykształcenie średnie i szkolenie z zakresu pracy dziećmi lub rodziną, a także udokumentuje co najmniej 3 - letni staż pracy z dziećmi lub rodziną.
W ostatnich latach temat asystentury poddawany był różnym rozważaniom dotyczącym rozumienia pojęcia jak: asysta, asystentura, asystent rodziny.
Asystent to osoba, która towarzyszy klientowi w pokonywaniu jego życiowych trudności, pracuje na zasobach klienta, udziela wsparcia, motywuje rodzinę do zmiany nie korzystnej dla niej sytuacji i poprawy funkcjonowania.
Indywidualna pomoc służy rozwojowi kompetencji poszczególnych członków rodziny, osiąganiu wyznaczonych przez nich celów, wzbudzaniu w nich wiary we własne możliwości oraz motywowaniu do podejmowania działań, do tej pory uznawanych za niemożliwe.
Realizacja zadań wymagać może również pracy poza miejscem zamieszkania podopiecznych, np. wizyty w szkole, sprawy sądowe, kontakty z poradniami itp.To praca indywidualna, wykonywana samodzielnie. Na tym stanowisku trudno o określenie stałych godzin pracy, która niejednokrotnie świadczona jest popołudniami. Asystent rodziny musi być osobą uczciwą, obowiązkową, aby dobrze wykonywać swoją pracę- powinien cechować się dużą odpornością emocjonalną i zrównoważeniem.
Efektem pracy asystenta są zmiany, które rodzice, wychowawcy, nauczyciele w szkole i inne osoby zauważają zarówno w wyglądzie jak i zachowaniu dzieci.
Największą zmiany zauważa się w samoocenie klientów. Przejmują oni kontrolę nad swoim życiem, są samodzielni, potrafią wyrazić własne zdanie, są bardziej aktywni w rożnych sferach życia osobistego i rodzinnego, podejmują decyzje i radzą sobie sami z trudnościami dnia codziennego. Następują też zmiany w ich wyglądzie, są uśmiechnięci, dbają o higienę, a kobiety także o makijaż, włosy i ubiór.
Należy jednak pamiętać że asystent:
„Pomaga tylko w tym, co możliwe jest do osiągnięcia ''.
Obecnie na terenie naszej gminy jest zatrudniony Asystent rodziny na Umowę o pracę w systemie zadaniowego czasu pracy.